CD: Mintzkov Luna

wiki - zaterdag 1 november 2003 - 22:54

0

het meisje en de jongens van Mintzkov Luna zijn de laatste weken niet uit de Belgische muziekblaadjes weg te houden. `M for means and L for love´ heet hun ijzersterke debuut. Alleen al voor de albumtitel verdienen ze een pluim, en dat is pas het begin.

Snelheid is één ding, controle en beheerstheid is een ander. Wat lady Diana's chauffeur niet had toen hij in een Parijse tunnel tegen de wand knalde, heeft Mintzkov Luna op deze plaat wel. De jonge groep -de gemiddelde leeftijd moet ergens vooraan de twintig liggen- sleurt ons mee in een verhaal doorspekt met groovy baslijnen (Lies Lorquet) en pretentieloze drums (Min Chul Van Steenkiste). Zanger Philip Bosschaerts behoudt de nodige dosis cool bij songs waarin tekstueel nogal wat melancholie en onrust schuilt.

De singles 'United Something' en 'Mimosa' kregen al redelijk wat airplay, maar er staan nog meer sterke nummers op de plaat. 'I do' komt intimistisch uit de startblokken en groeit tot een uitgebalanceerde song waar zelfs de cello met succes uit de kast wordt gehaald. 'All at once' doet ons denken aan de energieke songs van landgenoten Millionaire. Placebo kan dan weer groen uitslaan bij het horen van 'I take notes', een zoete maar zware song die niet mis had gestaan op een plaatje van Brian Molko en vrienden.

Mintzkov Luna staat voor pretentieloze, rijkgevulde en gevatte rocksongs. Qua stemkleur mag Pilip Bosschaerts dan wel aanleunen bij dEUS-frontman Tom Barman, muzikaal heeft de band een eigen verhaal te vertellen. 'M for means and L for love' is een album met de intentie van een tumor: het nestelt zich in je brein en zaait verder uit, tot je na de zoveelste luisterbeurt eindelijk beseft.. dit is klasse.

Link : CD: Mintzkov Luna