Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

70 procent van de kinderproducten in supermarkten is onverantwoord

RobzQ - woensdag 2 september 2020 - 11:59


1

Bijna driekwart van de kinderproducten in supermarkten, past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond’. Belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat gezonde voeding voor kinderen te weinig centraal staat in het beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. Wij analyseerden ruim 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keken of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, zout of te weinig vezels en passen niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen.

“Goede voeding is een kinderrecht. Voor veel kinderen is goed gevoed zijn geen dagelijkse realiteit. Ze eten te weinig van wat goed voor ze is en te veel van wat ze niet nodig hebben.” - Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland

Opvallende resultaten


  • Van het totale aanbod in het baby-, dreumes- en peuterschap voldoet slechts een derde aan de criteria van de Schijf van Vijf.
  • Van de 39 onderzochte kinderontbijtgranen, voldoet SLECHTS ÉÉN product aan de criteria van de Schijf van Vijf.
  • Van de 865 onderzochte producten kinderbroodbeleg, vallen 829 producten BUITEN de Schijf van Vijf.
  • Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.
  • Bij ongeveer 25 procent van alle kinderproducten in folders, is sprake van kindermarketing.