Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Meer bedenktijd voor consumenten

RobzQ - zondag 15 juni 2014 - 20:30


1

Consumenten hebben sinds vrijdag 13 juni 2014 meer bedenktijd bij aankopen op internet, via de telefoon en aan de deur. Voor aankopen aan de deur van meer dan € 50 en voor alle online aankopen gaat de bedenktijd van 1 naar 2 weken. Binnen die termijn kunnen consumenten kosteloos afzien van hun aankoop. Wanneer de consument iets over de telefoon koopt, geldt de overeenkomst voortaan pas wanneer deze schriftelijk of per email is bevestigd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de levering van elektriciteit, gas en telefoonabonnementen.

Begrenzing tarief bellen 0900-nummer

Naast meer bedenktijd worden consumenten vanaf nu ook beter beschermd bij het bellen naar 0900-nummers. Zo wordt het tarief voor bellen begrensd op € 1 per gesprek bovenop de normale kosten. Dat kon tot nu toe oplopen tot 80 cent per minuut.

Nieuwe consumentenrechten voor hele Europese Unie

De nieuwe consumentenrechten gelden voor de hele Europese Unie en zijn het resultaat van invoering van de nieuwe Europese richtlijn consumentenrechten. Toezichthouder ACM gaat consumenten actief wijzen op hun nieuwe rechten via ConsuWijzer.nl.