Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Energiebesparing door nieuwe slimme energiemeters

RobzQ - maandag 10 maart 2014 - 15:38


1

Over zes jaar hebben alle huishoudens en bedrijven een nieuwe digitale elektriciteit- en gasmeter. Dat schrijft Minister Kamp van Economische Zaken maandag 10 maart 2014 in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens Kamp hebben deze ‘slimme’ energiemeter zich in de praktijk heeft bewezen.

'Consumenten kunnen door deze nieuwe meter direct zien hoeveel gas en elektriciteit ze gebruiken. Hierdoor worden ze bewuster van hun verbruik, kunnen ze makkelijker energie besparen en daarmee hun energierekening verlagen,' aldus minister Kamp.

Wisselen van leverancier makkelijker

De slimme digitale meter is nodig om ons elektriciteitsnet klaar te maken voor de toekomst. Steeds meer huishoudens wekken zelf energie op en leveren stroom die ze niet gebruiken terug aan het net. De nieuwe meters zijn nodig om de continue verandering van vraag en aanbod in balans te houden en een betrouwbare energielevering te kunnen blijven garanderen. Door de slimme meter hoeven ook geen meterstanden te worden doorgegeven en wordt het wisselen van leverancier makkelijker.

Geen belemmeringen voor landelijke introductie

Sinds 2012 hebben netbeheerders al 600.000 oude energiemeters vervangen door de nieuwe slimme meters. Tijdens deze proefperiode is door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) onderzocht hoe deze introductie verliep en wat de mogelijkheden zijn op het gebied van energiebesparing. Uit de evaluaties blijkt nu dat er geen belemmeringen zijn voor een landelijke introductie van de slimme meter.

Betere informatie voor consumenten

Uit het advies blijkt wel dat consumenten betere informatie moeten krijgen zodat ze de mogelijkheden voor energiebesparing beter kunnen benutten. Ook blijkt dat netbeheerders en bedrijven die energiediensten leveren, beter moeten gaan samenwerken om mobiele apps of informatiedisplays te ontwikkelen die de besparing inzichtelijk maken voor de consument.