Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Kleuters experimenteren graag

RobzQ - woensdag 3 februari 2010 - 12:02


0

Ontwikkelingspsychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) laten in een aantal studies zien dat kleuters graag op onderzoek gaan in de wereld om hen heen. Hun onderzoeksresultaten vormen de basis voor de tentoonstelling Kleuters aan zet die per 31 januari van start is gegaan in science center NEMO.

Onderzoekers Maartje Raijmakers en Tessa van Schijndel van de UvA deden in samenwerking met Rooske Franse en Amito Haarhuis van science center NEMO een reeks studies. Hieruit blijkt dat kleuters niet zomaar op knoppen drukken en aan hendels trekken als ze rondlopen in NEMO. Ze gaan uit zichzelf experimenteren en brengen daarbij variaties aan in hun manipulatie van de omgeving. De meeste opstellingen in NEMO zijn ontworpen om bepaalde verschijnselen te illustreren. De rolbak bijvoorbeeld, illustreert onder andere dat het gewicht van een voorwerp niet bepalend is voor hoe snel het naar beneden rolt. Kleuters gaan bij zo'n opstelling uit zichzelf experimentjes uitvoeren door herhaaldelijk verschillende cilinders naar beneden te rollen en te kijken welke het snelste aankomt. Maar daarnaast gaan ze ook niet-bedoelde experimentjes uitvoeren zoals het tegen elkaar slaan van de cilinders om te horen welke verschillende geluiden dat oplevert. Een korte instructie aan de ouders over hoe zij kunnen participeren in het spel van hun kind tijdens het museumbezoek, kan ervoor zorgen dat het onderzoekende spel van de kinderen geavanceerder wordt.

Ook in andere contexten - zoals op de crèche tijdens het buitenspelen - blijken kinderen uit zichzelf onderzoek te doen naar de verschijnselen om hen heen. Een tweejarige jongen bijvoorbeeld, legt tijdens het buitenspelen een weg van planken. Herhaaldelijk rolt hij een bal over de weg. Hij varieert een aantal keer de lengte van de weg en de snelheid van de bal. Keer op keer heeft hij veel aandacht voor de manier waarop de bal rolt. Zo voert hij zijn eigen mini-experiment uit. Ook hier blijkt dat participerend spel van een volwassene een extra stimulans kan zijn.

http://www.e-nemo.nl/kleutersaanzet