Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Terminaal: Saab

opanerd - zaterdag 19 december 2009 - 07:55


0

De onderhandelingen tussen General Motors en sportautofabrikant Spyker zijn stukgelopen. Spyker was de laatste potentiƫle koper. Het boekenonderzoek kon niet op tijd worden afgerond.

General Motors gaat nu de activiteiten van Saab langzaam afbouwen. Maar als er gedurende het afbouwen toch nog een koper komt, is GM bereid naar een voorstel te kijken. Saab is dus terminaal maar er wordt nog steeds gezocht naar en gewacht op een wondermiddel.

De vliegtuigfabriek Saab begon in 1944 met het Project 92 dat in 1949 resulteerde in de Saab 92, destijds de meest aerodynamische auto ter wereld. In de jaren daarna produceerde Saab diverse modellen waarvan vele legendarisch werden. Saab bracht veel veiligheidvoorzieningen als eerste op de markt, vaak afgewisseld met Volvo. Het bracht in 1958 de eerste auto die standaard was voorzien van veiligheidsgordels.

In 1989 werd Saab gedeeltelijk, en in 2000 geheel, overgenomen door General Motors. Dat resulteerde in 1994 in de Saab 900, eigenlijk een Opel Vectra in een Saab verpakking. De volgende modellen gingen steeds meer lijken op dertien in een dozijn auto's waardoor de traditionele Saab fans steeds meer afhaakten.

Vanaf december vorig jaar ligt Saab op de intensive care. Voor zijn leven wordt gevreesd