Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Lezende kinderen worden slimmer

opanerd - zaterdag 12 december 2009 - 09:01


0

Dat je niet dom wordt van lezen is al langer bekend en dat het goed is voor de ontwikkeling van een kind is geen verrassing. Maar het blijkt dat lezen ook leidt tot meetbare veranderingen in het brein van een kind.

Lezen vereist intensieve samenwerking tussen de verschillende delen, de 'grijze massa', van de hersens. Bepaalde delen herkennen letters, andere passen woordenkennis en kennis van zinsbouw toe en nog weer andere delen beslissen wat het allemaal betekent. Om al die delen te laten samenwerken zijn informatiekanalen nodig. Die informatiekanalen bevinden zich in de zogenaamde 'witte massa' van het brein.

Nu hebben neurowetenschappers van de Carnegie Mellon Universiteit in Pittsburgh de hersens van kinderen tussen 8 en 12 jaar onderzocht met behulp van MRI. Ze vonden dat de structuur van de 'witte massa' bij kinderen met een slechte leesvaardigheid duidelijk afwijkt van die bij kinderen die goed kunnen lezen.

Het verrassende is dat, nadat de slecht lezende kinderen een intensief programma doorliepen dat hen beter leerde lezen, de structuur van hun 'witte massa' duidelijk veranderde.

Tot nu toe was de veronderstelling in de hersenwetenschap dat het vooral draaide om grijze massa, maar de laatste jaren neemt de belangstelling voor de 'witte massa' toe. Steeds vaker blijkt dat die een essentiƫle rol speelt bij het vermogen te leren.

Er zijn ook studies die aantonen dat de 'witte massa' verandert als mensen bijvoorbeeld een muziekinstrument leren bespelen. Ook bij psychiatrische aandoeningen blijkt de 'witte massa' een belangrijke rol te spelen.

Carnegie Mellon University