Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Moderne auto kan slecht tegen vorst

RobzQ - woensdag 14 januari 2009 - 00:27


0

De Wegenwacht is tijdens de afgelopen vorstperiode maar liefst 82.000 keer in actie gekomen om auto's weer op weg te helpen. Naast de bekende winterse problemen zoals bevroren deurrubbers, handremkabels, sloten, vlokkende diesel, lege accu's, zijn er 'nieuwerwetse' problemen.

De moderne auto kent een motor die zeer efficiënt met de energie omgaat en deze omzet in de aandrijving van de motor. Het betekent dat als de automobilist veel korte stukken rijdt de uitlaat en de directe omgeving van de motor bijna niet wordt opgewarmd en er problemen kunnen ontstaan. Dit in tegenstelling met eerdere generatie auto’s. Zo werd de wegenwacht bijvoorbeeld geconfronteerd met bevroren uitlaten. Door het rijden van korte stukken wordt de uitlaat niet warm genoeg om het vrijgekomen condenswater af te voeren. Het water verzamelt zich op het laagste punt in de uitlaat, bevriest en blokkeert de uitlaatgassen door ijsaangroei.

Automobilisten met biobrandstoffen in de tank kwamen ook van een koude kermis thuis. De brandstof gaat bij vorst vlokken. De motor loopt niet goed en veroorzaakte verstopte brandstoffilters.

Nieuw was ook dat bij sommige auto’s de mechaniek om het portier te open en dicht te doen geheel bevroor (slotplaat bevroren) . Dit mechaniek is zo geconstrueerd dat er geen water bij de bewegende delen zou mogen komen. Dat gebeurt blijkbaar toch, met het gevolg dat de zaak bevriest.