Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Consumentenvertrouwen daalt sterk

RobzQ - maandag 7 april 2008 - 10:11


0

Samen met de Finnen en Zweden behoorden de Nederlanders in juni 2007 nog tot de meest optimistische consumenten van Europa. In negen maanden tijd is dit optimisme grotendeels verdampt. De terugval was zelfs groter dan gemiddeld in Europa. Toch bezette Nederland in maart 2008 nog de vierde plaats op de Europese consumentenvertrouwensladder.

Daling Nederlandse vertrouwen een-na-grootste in Europa

Het Nederlandse consumentenvertrouwen volgens de Europese definitie lag in maart 2008 maar liefst 17 punten lager dan in juni 2007. Toen behoorden de Nederlandse consumenten, samen met de Finse en Zweedse, nog tot de meest optimistische van de EU. Het gemiddelde consumentenvertrouwen in de hele EU nam de afgelopen negen maanden af met 9 punten. Alleen in Estland sloeg de stemming harder en sneller om dan in Nederland. Daar nam het vertrouwen af met 21 punten.

Vertrouwen in toekomst economie tuimelt naar beneden

De verslechterde stemming is vooral toe te schrijven aan het negatiever oordeel over de algemene economische situatie in de komende twaalf maanden. Steeds meer consumenten schatten die toekomstige situatie somber in. Dit geldt voor bijna alle EU-landen. De Nederlandse tuimeling van 35 punten in negen maanden tijd werd echter in geen enkel ander land waargenomen. Verder is ook de werkloosheidsverwachting in Nederland sterker verslechterd dan gemiddeld in de EU.

Optimisten hebben toch de overhand in Nederland

Ondanks de forse afname van het vertrouwen waren in maart 2008 de optimisten in Nederland nog steeds in de meerderheid. Dit in tegenstelling tot de meeste andere EU-landen. De licht positieve stemming was grotendeels te danken aan het aantal consumenten dat denkt de komende twaalf maanden geld te kunnen sparen.