Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Akkoord over einde ammoniaktransport

RobzQ - dinsdag 4 maart 2008 - 15:49


0

De ministers Cramer (VROM) en Eurlings (VenW) hebben een principeakkoord gesloten met DSM om de ammoniaktransporten tussen Geleen en IJmuiden te beëindigen. Uiterlijk 31 december 2009 stopt het structurele vervoer van ammoniak op deze route. Hiermee wordt de grootste ammoniakstroom van gemiddeld 116 treinen per jaar door Nederland beëindigd.

Het principeakkoord moet het vervoer per spoor veiliger maken. Ammoniak is een van de gevaarlijkste stoffen die in grote hoeveelheden door Nederland worden vervoerd.

In 2006 sloot de overheid al een akkoord met AKZO Nobel om de chloortransporten te beëindigen tussen Rotterdam en Delfzijl.

Schadevergoeding

De vestiging van DSM in IJmuiden sluit uiterlijk op 31 december 2009. De overheid is bereid DSM een schadevergoeding van 47.996.000 euro te betalen om de vestiging in IJmuiden te sluiten en de salpeterzuurfabriek te verplaatsen naar Geleen.

Transport

Enkele kleinere ammoniaktransporten per spoor blijven in de toekomst nog wel mogelijk. Voor nieuwe ammoniakstromen van en naar Duitsland is de Betuweroute beschikbaar, die voor dit vervoer is toegerust.