Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Niveau basisonderwijs lager dan verwacht

RobzQ - donderdag 7 februari 2008 - 12:04


0

In het rapport ‘Onderwijs op peil?’ vergelijkt Cito 20 jaar Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON). Daarbij is gekeken naar de leergebieden Nederlandse taal, rekenen/wiskunde, wereldoriëntatie en Engels aan het eind van het basisonderwijs. Uit vergelijkingen tussen de verschillende jaren blijkt dat het niveau van het basisonderwijs vrij stabiel is. Maar ook dat het bereikte niveau lager is dan door de geraadpleegde experts wordt verwacht.

Het niveau van het basisonderwijs is stabiel. De enige uitzondering vond Cito bij het domein rekenen/wiskunde. Er is een positieve trend bij de basale vaardigheden (getallen en getalrelaties, hoofdrekenen: optellen en aftrekken en schattend rekenen) en procenten. Bij de bewerkingsopgaven bestaat een negatieve trend. Bewerkingsopgaven zijn opgaven die leerlingen niet uit het hoofd hoeven op te lossen. Ze bestaan uit het kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen met grotere getallen.

Standaarden vastgesteld door experts

In een standaardenonderzoek vraagt Cito aan leerkrachten, schoolbegeleiders en pabodocenten van welke opgaven ze vinden dat een meerderheid van de leerlingen in groep acht ze moet beheersen. Uitgangspunt is dat alle leerlingen (90-95%) een minimaal niveau moeten bereiken en dat de meeste leerlingen (70-75%) een voldoende niveau moeten bereiken. Uit het rapport blijkt dat de beoordelaars vaak kritisch tot zeer kritisch oordelen over de bereikte resultaten, met name waar het de standaard ‘voldoende’ betreft. Vaak bereikt minder dan 50% van de leerlingen het gewenste niveau van de standaard ‘voldoende’. De standaard ‘minimum’ wordt in de meeste gevallen door meer dan 80% van de leerlingen bereikt. Dat betekent dat te weinig leerlingen de kerndoelen basisonderwijs op het door de geraadpleegde experts verwachte niveau beheersen.