Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Aantal oldtimers verdubbeld sinds 2000

RobzQ - donderdag 6 december 2007 - 09:44


0

Op 1 januari 2007 telde Nederland bijna 323 duizend motorvoertuigen van 25 jaar of ouder, tweemaal zoveel als in 2000. Ruim zes op de tien oldtimers zijn personenwagens. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Sinds 1 januari 2000 is het aantal geregistreerde personenauto’s van 25 jaar of ouder toegenomen met 68 procent tot ruim 204 duizend. Het aantal oude bedrijfswagens –bestelauto’s, vrachtauto’s, trekkers, speciale voertuigen en autobussen – is in dezelfde periode ruim verdubbeld, tot bijna 24 duizend. De grootste stijging vond plaats bij de oldtimer-motorfietsen. In zeven jaar tijd verdrievoudigde dit aantal, tot ruim 95 duizend.

Veel jonge oldtimers

Auto’s van 25 jaar of ouder zijn vrijgesteld van de wegenbelasting, wat het privébezit en -gebruik ervan aantrekkelijker maakt. Van het totale wagenpark bestaat in 2007 bijna 2,5 procent uit oldtimers. Motorfietsen zijn relatief vaker 25 jaar of ouder (16 procent).

Een groot deel van alle oldtimers bestaat uit zogeheten, jonge oldtimers, dat wil zeggen: tot 35 jaar. Bijna 60 procent van de oude personenwagens zijn jonge oldtimers. Van de bedrijfswagens is dit 66 procent, en van de motorfietsen 71 procent.

In de periode 2000–2007 is het park oldtimer-bedrijfswagens vooral aangevuld met bestelauto’s en speciale voertuigen, zoals kampeerauto’s en oude brandweerauto’s.

Benzine of diesel

Ongeacht de leeftijd van het voertuig rijden trekkers en autobussen bijna allemaal op diesel. Bij bestelauto’s en speciale voertuigen verschilt het brandstofgebruik tussen oldtimers en jongere voertuigen. Bij de pomp gaat in de tank van de jongere voertuigen meestal diesel. Van de oude bestelauto’s gebruikt bijna de helft benzine en ruim een kwart LPG. Ruim de helft van de oude speciale voertuigen rijdt op diesel, een derde heeft een benzinemotor.
Van de personenwagens rijdt 80 procent op benzine. Dat geldt voor de jonge én oude generatie personenauto’s. Van de oude generatie rijdt 15 procent op LPG en 5 procent op diesel, van de jonge generatie is dat 3 en 17 procent.