Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Verplicht Bel-me-niet-register Telemarketing

RobzQ - vrijdag 20 juli 2007 - 13:01


0

Telemarketingbedrijven worden verplicht een centraal 'bel-me-niet-register' te raadplegen, voordat zij mensen thuis bellen. Hiermee wil PvdA staatssecretaris Heemskerk (EZ) irritatie over ongewenste telefoontjes tegengaan.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de consumenten geen prijs stelt op ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen of diensten (telemarketing). 56% van de consumenten vindt de telefoongesprekken zo storend dat zij zich hiervoor willen laten afsluiten.

Nu kunnen zij dat doen bij Stichting Infofilter. Telemarketingbedrijven zijn echter niet wettelijk verplicht de bestanden van Infofilter te gebruiken. Ook is Infofilter bij tweederde van de consumenten niet bekend.

Volgens staatssecretaris Heemskerk is daarom een wettelijk verplicht bel-me-niet-register nodig om de irritatie bij de consument weg te nemen.

Register

Consumenten kunnen zich eenmalig bij het register aanmelden als ze niet meer gebeld willen worden door telemarketingbedrijven. Ook moeten de bedrijven mensen voortaan actief de mogelijkheid bieden om zich af te melden voor ongevraagde telefoontjes.

Volgens Heemskerk lijkt de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) de geschiktste organisatie om het register bij onder te brengen.

Staatssecretaris Heemskerk is van plan de maatregelen begin 2008 in werking te laten treden. Hij heeft het onderzoek naar de Tweede Kamer gestuurd.