Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Extra belasting onder mom van milieu

RobzQ - maandag 4 juni 2007 - 10:34


0

Staatssecretaris De Jager van Financiën liet vorige week weten dat men een extra belasting op grotere auto's overweegt. BOVAG en RAI Vereniging kwalificeren de voorstellen echter als zwaar onvoldoende en niet goed doordacht. De plannen zullen vrijwel geen reductie van de CO2-uitstoot door nieuwe personenauto's opleveren. Wat zijn maatregelen wel opleveren, is 150 miljoen euro extra belastinginkomsten van de Nederlandse autokopers.

Beide organisaties hebben eigen voorstellen die veel effectiever zijn, maar kennelijk is het de staatssecretaris te doen om het binnenhalen van extra belastinggeld en niet om effectief klimaatbeleid.

De verlaging van de bijtelling voor leaserijders die kiezen voor een auto die minder dan 110 gr/km CO2 uitstoot zal nauwelijks effect hebben. In deze categorie vallen vooral kleine auto's die door particulieren worden gereden: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Daihatsu Cuore om enkele voorbeelden te geven. De meeste leaseautos zijn in Nederland een stuk groter dan de genoemde auto's. De extra BPM-heffing op de meest onzuinige autos is een dwaze maatregel. We hebben het dan over de de grootste categorie SUV's en luxe limousines met een prijskaartje van 70.000 euro en meer. In Nederland gaat het op jaarbasis om 25.000 auto's. De verwachting is niet dat de liefhebbers van deze auto's deze modellen nu ineens niet gaan kopen. Van de extra bonus op de allerzuinigste autos verwachten BOVAG en RAI Vereniging geen positief milieu-effect.

BOVAG en RAI Vereniging willen opnieuw met de staatssecretaris om de tafel om de plannen voor het stimuleren van duurzamer autokeuze opnieuw te bespreken en te verbeteren.