Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Linksrijder verdringt bumperklever

RobzQ - zaterdag 19 mei 2007 - 16:55


0

De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft onder haar bezoekers van de stand op de AutoRai 2007 een onderzoek gehouden naar de ergernissen in het verkeer op de autosnelweg. Onnodig links rijden heeft onvoldoende afstandhouden (bumperkleven) van de 1e plaats verdrongen. Rijden met te lage snelheid staat op de derde plaats.

De ergernis-top-tien dient sinds 1998 als ‘leidraad’ voor de onopvallende videosurveillance van het KLPD. Op de AutoRai 2007 stond de Verkeerspolitie van het KLDP op een gezamenlijke stand met Rijkswaterstaat. Deze ergernis-top-tien is dan ook in samenwerking tot stand gekomen.

Respondenten

Ruim 62% van de 2766 respondenten heeft aangegeven dat hun grootste ergernis onnodig links rijden is. Onvoldoende afstand houden, dat al jaren op nummer 1 stond, is daarmee op de tweede plaats uitgekomen. De ergernis-top-tien ziet er als volgt uit:

ERGERNIS-TOP-TIEN 2007

1. Onnodig links rijden

2. Onvoldoende afstand houden

3. Te lage snelheid

4. Onjuiste verlichting voeren

5. Inhalende vrachtauto’s

6. Richtingaanwijzer niet/onjuist gebruiken

7. Rechts inhalen

8. Geen ruimte geven aan in/uitvoeger

9. Afwijkend gedrag door alcohol en drugs

10. Te hard rijden bij wegwerkzaamheden

Resultaten 2006

In 2006 hield Video Registratie Onopvallende Surveillance (VROS) 8335 bestuurders staande en schreef 10243 bekeuringen uit voor overtredingen uit de ergernis-top-tien. Bij onvoldoende afstand houden waren dat er 607, bij onnodig links rijden 636. VROS trof opvallend veel mobiele bellers met de telefoon in de hand: 2149. In 143 gevallen nam dit onderdeel van de Verkeerspolitie van het KLPD het rijbewijs in. In 30 gevallen was er sprake van rijden onder invloed.