Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

'Verbouwen kan bron van frustratie worden'

RobzQ - woensdag 7 maart 2007 - 10:43


0

Hoewel acht van de tien Nederlanders die een verbouwing laten uitvoeren positief tot zeer positief zijn over de ingehuurde aannemer of het klusbedrijf, kan een verbouwing voor anderen uitdraaien op een drama. Vooral de communicatie met de aannemer is in die gevallen het pijnpunt. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim duizend Nederlanders naar ervaringen met verbouwingen.

Naast het onderzoek opende de vereniging het Meldpunt Verbouwingsperikelen. Hierop werden vooral de problemen gemeld. Steven Wayenberg, jurist bij Vereniging Eigen Huis, is geschrokken van de meldingen waarbij de verbouwing mis ging. 'Opvallend is dat maar liefst 23 procent de afspraken met het bedrijf over de verbouwing niet schriftelijk vastlegt. Dat is wel belangrijk, want bij conflicten heb je die afspraken op papier nodig. Waar mensen slechte ervaringen hebben met een aannemer of een klusser, blijkt het vaak dramatisch mis te zijn gegaan. Een redelijk geprek is dan niet meer mogelijk en dat leidt tot grote frustraties'. Ontevreden huiseigenaren klaagden het meest over slechte afwerking, te hoge rekeningen en slechte communicatie. In één geval waren 60 werkdagen overeengekomen voor de verbouwing, terwijl het 367 dagen duurde voordat de klus geklaard was.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste verbouwingen het renoveren of vervangen van de keuken of de badkamer betreft, gevolgd door andere inpandige verbouwingen. Nederlanders klussen graag zelf. In 45 procent van de gevallen werd de verbouwing zelf uitgevoerd. 24 procent schakelde een aannemer in voor alle werkzaamheden, 15 procent alleen een specialistisch bedrijf als een loodgieter of electricien en 12 procent een klusbedrijf voor kleinere werkzaamheden. Bijna de helft van de Nederlanders die een bedrijf inschakelen doet dat na positieve verhalen van kennissen. Zeven van de tien mensen blijken het belangrijk te vinden dat het bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie.

Bron : Vereniging Eigen Huis