Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Parkeerbeleid desastreus volgens winkeliers

RobzQ - donderdag 9 november 2006 - 01:27


0

Hoge parkeertarieven, onveilige en slecht bereikbare parkeergelegenheden jagen de consument de binnenstad uit. Winkeliers in binnensteden lopen zo miljoenen aan omzet mis. Dat op deze gebieden nog veel te verbeteren valt, blijkt uit de Nationale Parkeertest 2006. Winkeliersorganisatie Platform Detailhandel Nederland roept steden en parkeerorganisaties op samen met winkeliers de Nederlandse binnensteden aantrekkelijker te maken voor de consument.

Bij ruim de helft van de parkeergarages is de consument vanaf minuut één het uurtarief kwijt. Na één uur en één minuut moet dan voor twee uur worden betaald. Het Platform vindt dit onacceptabel en wil dat aan deze praktijk een einde wordt gemaakt. In de grote steden is het uurtarief al snel € 2,20, met Amsterdam als treurige uitschieter met € 3,80 per uur. Wanneer parkeergelegenheden hun tarieven verhogen, doen zij dit vaak buitensporig, met een veelvoud van de inflatie. Klantonvriendelijk is dat in slechts 13% van de gevallen met de PINpas kan worden betaald. De pinpas moet overal worden geaccepteerd.

De meeste parkeergelegenheden zijn goed verlicht. Qua bemanning scoort 35% echter matig of slecht. Hier zit niemand bij de in- of uitgang, heeft het personeel geen zicht op de betaalautomaten of is er geen kantoortje te bekennen. Dit is slecht voor de veiligheid. Het vorige onderzoek laat hetzelfde beeld zien.

Op het gebied van bereikbaarheid valt nog veel te verbeteren. Bij 75% moet beter worden aangegeven waar en hoeveel beschikbare plekken er nog zijn. Dit voorkomt rondrijden op zoek naar een plek, dus verkeersdrukte en milieuvervuiling. Daarnaast moet bij 25% vanaf de snelweg beter worden aangegeven hoe de consument bij het winkelgebied komt. Ook wat betreft bereikbaarheid is geen verbetering te zien ten opzichte van 2005.

Bijna 40% van de onderzochte steden kent Park & Ride (P&R) voorzieningen. Het Platform Detailhandel Nederland juicht deze faciliteiten toe, net als goed openbaar vervoer en de in opkomst zijnde gratis bewaakte fietsenstallingen. Deze initiatieven mogen echter niet ten koste gaan van de parkeervoorzieningen in de binnensteden. Consumenten willen graag vlakbij de winkels kunnen parkeren.

Het Platform Detailhandel Nederland ziet graag vitale binnensteden. In vitale steden horen winkels. Het feit dat voor parkeren moet worden betaald of dat elders goedkoper kan worden geparkeerd is voor veel mensen reden om naar een ander winkelgebied te gaan. Het Platform vindt het onbegrijpelijk dat steden en parkeerbedrijven deze wetenschap negeren.

Het Platform Detailhandel Nederland voert de Nationale Parkeertest jaarlijks uit om de parkeeromstandigheden in Nederland tegen het licht te houden. Dit jaar komt de Scheldepleingarage in Vlissingen als beste uit het onderzoek. De winnaar van vorig jaar – het Maagjesbolwerk in Zwolle – is afgezakt naar de 28ste plaats.