Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Stormloop op accu's door koud weer

RobzQ - vrijdag 30 december 2005 - 14:07


0

De (nacht)vorst van de afgelopen dagen heeft bij Kwik-Fit voor een stormloop op accu's gezorgd. Veel accu's waarvan de spanning al laag was, hebben het met de vorst van de afgelopen nachten begeven.

Vanochtend zijn er bij Kwik-Fit vestigingen in het hele land dan ook honderden accu's verkocht. Met name bij de filialen in Noord- en Oost Nederland, waar het het hardst vroor, stond de telefoon roodgloeiend.'De vraag naar accu's verloopt in een normale winter heel geleidelijk, maar door de nachtvorst van de afgelopen dagen is er een ware stormloop ontstaan,' aldus Marketing Manager Arjan van der Meer.Hoe werkt een accu?

Als belangrijkste bron van slijtage voor startaccu's geldt roostercorrosie van de plusplaten. De oorzaak is overlading, dat wil zeggen het doorladen van een volle batterij. Wanneer al het actieve materiaal is omgezet, starten andere processen zoals warmtevorming, ontleding van water en omzetting van het roosterlood in looddioxide. Extreme hitte (onder de motorkap) beschadigt een accu aanzienlijk. Er wordt wel eens gezegd: een accu slijt 's zomers en valt 's winters door de mand. In de zomer treedt namelijk blijvend capaciteitsverlies op, wat meestal aan het licht komt bij (nacht)vorst. Niet alleen neemt het vermogen van de accu door de kou af, de startweerstand van de motor neemt bovendien met zo'n 40 procent toe.