Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Nederlandse leerlingen goed in exacte vakken

RobzQ - woensdag 15 december 2004 - 10:50


0

Uit ’Trends in International Mathematics and Science Study’, waarvan het Nederlandse aandeel is uitgevoerd door de Universiteit Twente, blijkt dat Nederland een hoge positie inneemt op de internationale ranglijsten voor prestaties in de exacte vakken.

Aan het onderzoek doen landen uit alle werelddelen mee. Van de 25 landen die met het basisonderwijs (10-jarigen) aan het onderzoek hebben deelgenomen, staat Nederland voor rekenen/wiskunde op zesde plaats en voor natuuronderwijs op de tiende plaats. Maar liefst 46 landen hebben in het onderzoek hun 14-jarige leerlingen getoetst. Nederlandse leerlingen uit het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs nemen voor wiskunde de zevende plaats in op de internationale ranglijst. Voor ’science’ (natuur- en scheikunde, biologie en fysische aardrijkskunde) is Nederland geëindigd op de achtste plek. Evenals in 1995 staan de leerlingen uit de Aziatische landen bovenaan de ranglijst.

Verschillen tussen meisjes en jongens

Meisjes in zowel groep 6 als leerjaar 2 hebben meer moeite met de opgaven voor science dan jongens. In groep 6 zijn meisjes ook minder goed in rekenen/wiskunde dan jongens. Evenals in een eerder onderzoek in 1995 zijn de sekseverschillen in wiskundeprestaties in leerjaar 2 zo goed als verdwenen. Er zijn niet alleen sekseverschillen in toetsprestaties maar ook in de opvattingen van leerlingen over de exacte vakken. In groep 6 vinden meisjes rekenen minder leuk en hebben zij minder zelfvertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens. Jongens en meisjes zijn even positief over natuuronderwijs. Met uitzondering van biologie, hebben meisjes in leerjaar 2 minder zelfvertrouwen in hun vaardigheden in de exacte vakken dan jongens. Meisjes vinden natuur- en scheikunde en fysische aardrijkskunde ook minder leuke vakken dan jongens.