Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Geen alcoholreclame op jongerenzenders

RobzQ - maandag 26 juli 2004 - 13:49


0

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) laat jaarlijks door bureau Intomart GfK vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn dit voor televisie TMF, MTV, Nickelodeon, FoxKids en The Box.

Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende drank aangemerkt worden. Geen enkele radiozender wordt gekenmerkt als jongerenzender. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25% minderjarigen bereikt.

Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. De Code verbiedt onder meer overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie uit te beelden of te suggereren en verbiedt voorts reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit personen jonger dan 18 jaar. Daarom heeft de alcoholindustrie in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van juli van het ene jaar tot en met juni van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender.

Definitie van een jongerenzender volgens de Code is 'een zender waarvan meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.' Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen (mensen die jonger zijn dan 18 jaar) in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

In de analyse zijn de volgende zenders betrokken: TV: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, Yorin, SBS6, Net 5, Veronica, Nickelodeon, TMF, MTV, FoxKids, National GeoGraphic Channel en Discovery Channel, Animal Planet en The Box.

Radio: Radio 1, Radio 2, Radio 3FM, Radio 4, 747 AM, Sky Radio 101 FM, Radio 538 102 FM, Radio 10 Gold, Noordzee 100.7 FM, Yorin FM, Classic FM, Arrow Classic Rock, BNR Nieuwsradio, ID& T Radio, Radio Veronica, TRL FM, Radio Noord, Omrop Fryslân, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio Oost, Radio Flevoland, Radio M Utrecht, Radio Noord- Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep zeeland, Omroep Brabant, L1 Radio, Happy Radio, Hot-Radio, Keizerstad FM, Radio 8FM Brabant, City FM, Radio Limburg 97 FM, Waterstad FM Fryslân en XFM.