Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Biergebruik kleiner ondanks meer reclame

Dj BaSe_ZuM - vrijdag 15 februari 2002 - 11:57


0

Minder bier meer mixdrankjes

De Nederlander heeft het afgelopen jaar weer minder bier gedronken. Per hoofd van de bevolking werd 80,5 liter bier geconsumeerd, een jaar eerder was dat nog 82,8 liter. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Brouwerij Kantoor vrijdag naar buiten bracht.

Volgens het Brouwerijkantoor missen de toegenomen bestedingen aan bierreclames duidelijk hun uitwerking op de consumptie. "Bierreclame heeft als doel om de voorkeur voor een merk te bewerkstelligen." Dat brouwers steeds meer geld uitgeven aan reclame is volgens het Brouwerijkantoor een gevolg van het groeiende aantal televisiezenders. "Waardoor het steeds moeilijker wordt de zappende consument te bereiken."

In Nederland is al twintig jaar sprake van een achteruitgang in de bierconsumptie. In 1981 werd er nog bijna 90 liter per persoon weggeklokt. Van alle biertjes blijft het gewone pilsje veruit het populairst met een marktaandeel van 92 procent.

In totaal ging het afgelopen jaar in Nederland 12,9 miljoen hectoliter bier over de toonbank of de tap.

De uitvoer van bier blijft juist stijgen. In 2001 nam die toe tot 13,1 miljoen hectoliter, het jaar ervoor was dat nog 12,9 miljoen hectoliter.