Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Interesse in Europese film op een laag pitje

wiki - dinsdag 11 mei 2004 - 20:41


0

Europeanen lopen niet warm voor Europese films, dat zegt het Europese Waarnemingscentrum voor de Audiovisuele Media. Slechts 6,3 procent van het bioscooppubliek kiest voor een film uit een andere lidstaat.

Films van eigen bodem worden wél gesmaakt, en ook de Amerikaanse film blijft het goed doen. Maar het werk van Europese filmmakers wekt weinig interesse.

Het aantal verkochte bioscooptickets in de Europese Unie is vorig jaar met 4,4 procent gedaald. In Groot-Brittannië en Duitsland gingen de bezoekcijfers nog sterker de diepte in, met respectievelijk 5 procent en 9 procent.

Toch betekent dit niet dat het slecht gaat met de Europese cinema. Het bioscoopbezoek kent namelijk een kabbelend patroon. We kunnen stellen dat 2001 en 2002 succesvolle jaren waren, en dat het bioscoopbezoek vorig jaar stabiliseerde.

Het probleem is dat de gemiddelde Europeaan niet geïnteresseerd is in films uit andere Europese lidstaten. In de toptwintig van meest bezochte films prijkten het voorbije jaar slechts twee Europese films. Dat waren twee Britse komische films, 'Johnny English' van Peter Howitt en 'Love Actually' van Richard Curtis.

De Amerikaanse films, met als publiekstrekkers 'Finding Nemo', de twee Matrix-films, twee delen van Lord of the Rings, Pirates of the Carribean en andere blockbusters lokten maar liefst 37 miljoen Europeanen naar de zalen.

Ook voor de nieuwe leden van de Europese Unie is er werk aan de winkel. In 2003 werden slechts zes films uit de tien nieuwe lidstaten verdeeld in de overige vijftien lidstaten. Die staan in voor 37.000 verkochte tickets, een verwaarloosbaar marktaandeel.