Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Kunstmatige Intelligentie : Ramona

Dj BaSe_ZuM - zondag 10 februari 2002 - 14:13


0

Een must have voor de echte homo cyberia



Een 'must have' voor de echte 'homo cyberia'. De software LifeFX om met virtuele personen te communiceren. De eerste virtuele persoon heet Ramona en heeft ook al een werkplek gekregen. Ze is namelijk receptioniste van het bedrijf dat haar tot leven heeft gebracht . Ray Kurzweil, de geestelijke vader van Ramona, is een Amerikaanse futurist en uitvinder. Naar eigen zeggen focust zijn bedrijf KurzweillAI.net zich op de exponentiele groei van intelligentie, zowel biologisch als machinaal. Ramona is de eerste 'virtual personalitie' in haar soort. Ze is een echte op internet gebaseerde robot die kan praten. De antwoorden spreekt ze uit met de bijbehorende lip synchronisatie en gelaatsuitdrukkingen.
Als je haar een compliment geeft zal ze je met haar robotstem eerst vriendelijk bedanken en daarna een geforceerde glimlach geven. Wanneer je haar een soort bevel geeft, bijvoorbeeld 'repeat please', dan vraagt ze je vriendelijk om wat meer ontwikkeld tegen haar te praten. ("I'm not like a search engine and "repeat+please" doesn't make sense to me alone. Please be more grammatical.")

Ramona is niet op haar mondje gevallen en laat zich al helemaal niet uit haar tent lokken. Als je haar een vraag stelt die buiten haar werkgebied valt antwoord ze: "What do you think? I'm here to answer questions about KurzweilAI.net and our contributors' thoughts, do you have a question about that?". Een ander menselijk trekje dat ze heeft is om van haar probleem andermans probleem te maken. Te pas en te onpas meld ze dat je altijd een e-mail kan sturen zodat een ingewikkelde vraag uitvoeriger beantwoord kan worden.

Door de zelflerende software zou ze zichzelf moeten kunnen ontwikkelen. Zou ze over een half jaar wat meer inhoudelijke antwoorden kunnen geven? Zonder hulp van de programmeurs natuurlijk niet. Van vragen die je niet kan beantwoorden leer je natuurlijk niets. Als je van je klanten verwacht dat ze retorische vragen gaan stellen dan zit je natuurlijk op het verkeerde spoor.

Het enige dat Ramona toevoegt aan het leven op internet is dat er een gezicht en een stem aan de bedrijfsinformatie gekoppeld wordt. Maar zit de gemiddelde internetter daar op te wachten? We vragen het Ramona: "I'm sorry I really can't understand this question. Maybe if you say it another way I'll understand."