Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Ouderen in actie tegen dierenleed

RobzQ - maandag 26 april 2004 - 11:16


0

Ruim 30 oma’s voeren vandaag actie voor de deur van de producent van ’Oma’s cake’ tegen het gebruik van batterij-eieren in die cake. De oma’s, ingeschakeld door stichting Wakker Dier, vinden dat hun goede naam wordt geschaad en eisen van producent Bakkersland een omschakeling naar scharreleieren.

Oma’s staan voor vriendelijk, respectvol en zoals het vroeger was toen dieren nog lekker buiten scharrelden rond het erf en dit staat in schril contrast met de dierenmishandeling in de legbatterij, aldus de oma’s.

De actie is de start van een nieuwe legbatterijcampagne van Wakker Dier waarin producenten van cake’s, koekjes, mayonaise en salades zullen worden aangespoord te stoppen met het gebruik van legbatterij-eieren. Vanaf vandaag zal ambassadeur Wim T. Schippers in radiospots oproepen protestmails te sturen naar de fabrikanten via de protestsite: legbatterij.nl. De actie heeft nu al een succesvolle start omdat al 3 bedrijven hebben toegezegd over te schakelen op scharreleieren: Zwarte Kip advocaat, Quorn (vleesvervanger) en Bakker Bart (op haar belegde broodjes). 
 
legbatterij.nl

In 2001 startte Wakker Dier haar legbatterijcampagne gericht op supermarkten met voorlichtingsacties bij supermarkten voor de deur, met radiospots, ansichtkaarten, een website legbatterij.nl en protest-emails. Al meer dan 6 duizend mensen stuurden een protestmail naar supermarkten. Mede daarmee behaalde Wakker Dier het grootste succes in haar bestaan: alle supermarkten in Nederland stoppen nog dit jaar met de verkoop van batterij-eieren en schakelen over op een volledig scharrelschap. Ook supermarkten in het buitenland, als de Aldi in Duitsland, zetten daarna dezelfde positieve stap. Daarmee worden vanaf dit jaar meer dan 1 miljard batterij-eitjes vervangen door biologische of scharreleitjes. Nu veel kippenhouders zijn omgeschakeld kunnen dankzij de campagne meer dan 4 miljoen scharrelen: ze krijgen legnesten, zitstokken, stro of zelfs een uitloop naar buiten. Ook horecagroothandels Makro, Lucas Klamer en Sligro, cateringbedrijf Sodexho en totaalleverancier Deli XL zegden toe over te schakelen.

Een kwart van de eieren, bijna altijd batterij-eieren, wordt verwerkt in producten als koekjes, mayonaise en salades.