Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Greenpeace belemmert import verdacht hout

RobzQ - vrijdag 19 maart 2004 - 13:11


0

Op de Noordzee, vlak voor Vlissingen, proberen actievoerders van Greenpeace vanaf rubberboten aan boord te komen van een schip met zeer verdacht hout uit Indonesisch regenwoud.

De bemanning van het houtschip gebruikt hogedrukspuiten om de actievoerders op afstand te houden. Een van de actievoerders, een Nederlander, is daarbij korte tijd in het water geraakt. Ook de sterke wind en hoge golven bemoeilijken de actie. De politie is met een boot bij de actie, maar grijpt nog niet in. Het hout aan boord van het schip de Greveno komt van het bedrijf Korindo, dat vorig jaar nog door de Indonesische overheid is betrapt op het gebruik van illegaal hout. Greenpeace houdt de Greveno vanaf februari in de gaten en volgt het, met het Greenpeace-schip de Esperanza, nu al vier dagen op de hielen. 
 
De Greveno is op weg naar Antwerpen, waar de lading voor Nederland en België wordt gelost. Greenpeace roept de overheden van deze landen op het verdachte hout in beslag te nemen. Toen het schip gisteren de Engelse haven van Tilbury aandeed, wisten Greenpeace-actievoerders het enige tijd te hinderen. ’Wekelijks komt illegaal hout Europa zomaar binnen. Met deze actie doet Greenpeace eigenlijk het werk van de douane’, zegt Ingrid Visseren, campagneleider bossen voor Greenpeace Nederland, aan boord van het Greenpeace-actieschip de Esperanza. 
 
Houtleverancier Korindo heeft vorig jaar nog hout gekocht van een een lid van de Rasyid familie, houtmaffia waarvan algemeen bekend is dat zij handelen in illegaal hout uit het nationale park Tanjung Puting op Kalimantan. Dat blijkt uit onderzoek van de Indonesische overheid. Dit tropische regenwoud is een van de laatste gebieden waar de met uitsterven bedreigde orang-oetan voorkomt. Op luchtfoto’s, die vorige maand door een team van Greenpeace in Indonesië zijn gemaakt, is te zien dat flink is gekapt in dit beschermde gebied. Al bijna de helft van het door de Verenigde Naties erkende natuurpark is aangetast. 
 
De ontbossing in Indonesië gaat sneller dan waar dan ook ter wereld. Een gebied zo groot als België wordt elk jaar vernietigd. Bijna 90 procent van die houtkap is illegaal (cijfers uit 2003). Als de ontbossing in dit tempo doorgaat, zijn de laagland regenwouden van Kalimantan en Sumatra in 2010 verdwenen, voorspelt de Wereldbank. 50 miljoen mensen zijn afhankelijk van de Indonesische regenwouden voor hun dagelijkse voedsel en inkomsten. 
 
De afgelopen maanden was Greenpeace in Indonesië om de handel in illegaal hout te documenteren. Samen met de Indonesische autoriteiten wist de bemanning van het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior de export van illegaal hout naar Vietnam te voorkomen. Ook heeft het internationale team van Greenpeace-medewerkers kunnen observeren, hoe de Greveno met verdacht hout werd geladen. 
 
Wereldwijd is illegale houtkap een van de grootste bedreigingen voor oerbossen. In veel tropische landen is meer dan de helft van de houtkap illegaal. Europa is een belangrijke markt voor dit hout: de helft van het door Europa geïmporteerde tropische hout is illegaal. Sinds afgelopen jaar werkt Greenpeace aan de campagne ’Illegaal hout is crimineel’, om politici zover te krijgen dat ze strenge maatregelen nemen tegen deze illegale import. Dit najaar besluit de Europese Unie, onder Nederlands voorzitterschap, over het Europees actieplan tegen illegaal hout. De Nederlandse overheid bereidt zich momenteel op deze besluitvorming voor. 
 
’Met deze actie wil Greenpeace laten zien, dat er nog steeds veel illegaal gekapt hout naar Europa komt,’ zegt Ingrid Visseren, campagneleider bossen voor Greenpeace Nederland, aan boord van het Greenpeace actieschip de Esperanza in het Kanaal . ’Een Europees verbod op de import van illegaal hout is daarom hard nodig. Die maatregelen moeten snel komen, anders is het te laat voor het Indonesische regenwoud.’