Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Geld en carrière maken vrouw onzeker

RobzQ - donderdag 12 februari 2004 - 15:15


0

Nederlandse vrouwen zijn onzeker als het gaat om hun financiële positie en carrière. Ruim één op de drie (35%) heeft weinig vertrouwen in de keuzes die ze maakt ten aanzien van haar financiële investeringen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Clearblue waarin 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar in zes Europese landen zijn ondervraagd.

Opmerkelijk is dat nog meer vrouwen, maar liefst 41%, zelfs ontevreden tot zeer ontevreden is over deze keuzes. Eén op de vijf vrouwen is onzeker over haar carrièrekeuzes (21%), een zelfde deel is er ook niet gelukkig mee. Het tegenovergestelde geldt voor gezin, familie, relaties en vrienden: een overgrote meerderheid heeft juist veel vertrouwen in haar keuzes op dit gebied en voelt zich er ook goed bij.

Carrière verliest van familie en vrienden

Ook wanneer gevraagd wordt naar wat Nederlandse vrouwen het belangrijkste in hun leven vinden, winnen familie en vrienden het van carrière. 6% besteedt haar tijd het liefst op kantoor, terwijl voor ruim de helft (56%) familie de belangrijkste tijdsbesteding is. Ook in de andere onderzochte landen (Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland, Zweden) delft carrière het onderspit. Familie is in deze landen zelfs nog populairder dan in Nederland. Zo staat bij 80% van onze oosterburen familie op nummer 1 en ook voor de Engelsen en Fransen steekt familie er met kop en schouders bovenuit (respectievelijk 70% en 71%).

Opmerkelijk is dat ruim 1 op de 4 Nederlandse vrouwen (26%) sociale contacten als belangrijkste in haar leven ervaart, tegenover 9% van de Duitse vrouwen en 8% van de Zweedse vrouwen. Hobbies en vakanties zijn bij de vrouwen al helemaal geen favoriet: een overgrote minderheid van alle ondervraagde vrouwen noemt deze activiteiten niet als belangrijkste (gemiddeld 4%). De vrouwen zijn hierover eensgezind.