Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Autos moeten schoner en stiller

RobzQ - dinsdag 10 februari 2004 - 12:25


0

Auto's in Europa moeten aanzienlijk schoner en stiller worden. Dat zegt staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) na een werkbezoek aan de autofabrieken Honda en Toyota in Japan. Om dat te bereiken zijn nieuwe afspraken nodig met de autofabrikanten in zowel Europa als Azie.

De uitstoot van vervuilende stoffen door auto.s wordt een steeds groter probleem voor Europese steden. De vervuiling veroorzaakt in toenemende mate ernstige gezondheidsproblemen bij bewoners van deze steden. Bovendien is de verkeerssector een van de grootste veroorzakers van broeikasgassen in Nederland. 
 
Staatssecretaris Van Geel is deze week op werkbezoek in Japan om te zien op welke manier de automotoren schoner en zuiniger kunnen worden gemaakt. Dinsdag 10 februari bezoekt Van Geel de fabrieken van Honda en Toyota. Daarnaast heeft hij overleg gevoerd met het bestuur van Tokyo over impact die de luchtvervuiling op deze miljoenenstad heeft en hoe de vervuiling wordt bestreden. 
 
In 2008 en 2009 lopen de afspraken over emissies met respectievelijk de Europese en de Japanse/Koreaanse autoindustrie af. Deze afspraken verplichten dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto.s in respectievelijk 2008 en 2009 op 140 gram CO2 per gereden kilometer moet liggen. .In de nieuwe afspraken voor de volgende periode zou deze gemiddelde uitstoot verder omlaag moeten., aldus Van Geel. Duitsland en Frankrijk hebben afgelopen week ook tot een dergelijke nieuwe en verdergaande afspraak opgeroepen.

Stiller

Parallel aan de gevolgen voor de luchtkwaliteit, zorgt het verkeer ook voor toenemende geluidsoverlast waardoor veel compenserende maatregelen zoals isolatie en geluidschermen nodig zijn. Met de huidige techniek is het mogelijk door effectief bronbeleid de geluidemissie aanzienlijk terug te dringen. Het ministerie van VROM is daarom in overleg met Verkeer en Waterstaat gestart met een project waarbij gietijzeren remblokken van treinen worden vervangen door kunststof remblokken. VROM heeft daar 13 miljoen euro voor uitgetrokken. Deze kunststof remblokken zijn tenminste 7dBA stiller dan die van gietijzer. Dat is aanzienlijk beter dan het gemiddelde effect van 3dBA dat wordt bereikt met geluidsschermen. 
 
Ook bij autobanden is winst te behalen op de geluidreductie. Inmiddels zijn er autobanden op de markt die 7 dBA minder geluid veroorzaken dan de huidige Europese norm voorschrijft. Staatssecretaris Van Geel wil in Europees verband pleiten voor nieuwe, strengere normen. Nog dit jaar zal de Europese Commissie de huidige normen evalueren.

Klimaatbeleid

In Japan heeft staatssecretaris Van Geel bovendien met de Japanse minister van Milieu gesproken over de toekomst van het klimaatbeleid en het Kyotoprotocol. Die gesprekken maken deel uit van de Nederlandse voorbereiding op het Nederlandse voorzitterschap van de EU in de tweede helft van 2004. Nederland zal dan wereldwijd de EU vertegenwoordigen op enkele klimaatconferenties.