Lid worden? Inloggen!

Arbeiders steeds vaker uitgeknepen

RobzQ - zondag 8 februari 2004 - 15:27


0

Grote kledingmerken en supermarktketens verslechteren de werkomstandigheden voor miljoenen vrouwelijke werknemers wereldwijd, zo blijkt uit nieuw onderzoek door Oxfam Novib. 

Volgens Oxfam Novib zetten deze machtige handelsketens de arbeidsnormen die ze beweren hoog te houden zelf weer onder druk doordat ze altijd maar snellere en goedkopere aanvoer eisen van de nieuwste en verste producten. 
 
In Nederland vergroot de huidige prijzenoorlog tussen de supermarkten die druk nog verder. Novib zoekt de samenwerking met de Nederlandse supermarkten en spreekt hen aan op hun verantwoordelijkheid voor arbeidsrechten aan het begin van de keten. Op 8 februari overhandigt Novib-directeur Adrie Papma het rapport aan Marc Jansen, hoofd consument en kwaliteit van het Centraal Bureau voor Levensmiddelen (CBL). Novib-partner Women on Farms uit Zuid-Afrika, die arbeidsters op de wijn- en fruitboerderijen vertegenwoordigt, zal komende week gesprekken voeren met wijnimporteurs en supermarkten. 
 
De bedrijven gebruiken hun macht aan de top van de productieketens om de leveranciers uit te knijpen. Deze druk wordt onmiddellijk doorgeschoven naar vooral de vrouwelijke werknemers, die steeds meer uren moeten werken en steeds sneller moeten produceren. Vaak onder slechte omstandigheden en zonder arbeidszekerheid. Volgens het Oxfam-rapport krijgen miljoenen vrouwen hierdoor niet hun eerlijke deel van de voordelen van globalisering. 
 
Dit is waar globalisering faalt in haar potentie om mensen uit de armoede te halen en ontwikkeling te steunen zegt Adrie Papma, Novib-directeur verantwoordelijk voor de campagne Make Trade Fair. Veel ondernemingen hanteren gedragscodes waarin hun leveranciers verantwoordelijk worden gesteld voor arbeidsomstandigheden, maar hun eigen meedogenloze inkooppraktijken maken het vaak onmogelijk dat die leveranciers zich daaraan houden. 
 
Oxfams rapport Trading Away Our Rights is gebaseerd op onderzoek van 13 arbeidscampagnes in rijke en arme landen (Bangladesh, Cambodja, Chili, China, Colombia, Honduras, Kenia, Marokko, Sri Lanka, Zuid-Afrika, Thailand, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten), met meer dan 1000 interviews met arbeiders, managers van fabrieken en boerderijen, werknemers in de detailhandel en met kledingfabrikanten, importeurs, exporteurs, vakbonds- en overheidsfunctionarissen. 
Novib-directeur Adrie Papma: De zakenethiek van vandaag is: maak het snel, flexibel en goedkoop. De werknemers aan de onderkant van de productieketen helpen mee aan nationale exportgroei en winsten voor de aandeelhouders, maar hun banen worden steeds onzekerder, ongezonder en zwaarder en hun rechten worden aangetast. Dit moet veranderen. 
 
Vrouwelijke werknemers worden extra hard getroffen: hun verhalen laten zien dat het niet slechts om extra inkomen gaat. Veel vrouwen moeten voor hun gezin zorgen en zijn kostwinner meestal in onzekere of slechte omstandigheden. Deze dubbele last kan de gezondheid van vrouwen kapotmaken, gezinnen en gemeenschappen ontwrichten en de kansen van kinderen op een betere toekomst verkleinen, volgens het rapport. 
 
Banen in arbeidsintensieve industrieën worden gezien als een manier om vrouwen sterker te maken zegt Adrie Papma. We verwelkomen het feit dat miljoenen vrouwen een loon uitbetaald krijgen, maar het loon is onvoldoende om hen uit de armoede te halen. Ze moeten harder, sneller en langer werken met weinig gezondsheids-, zwangerschaps- of vakbondsrechten. Dit is niet de manier om de levens van vrouwen te verbeteren. 
 
Intussen zijn ook vele overheden verantwoordelijk. Aangemoedigd door de Wereldbank, het IMF en grote ondernemingen maken zij wetten en handelsovereenkomsten die meer flexibilisering van arbeid toestaan. Dit resulteert erin dat landen met elkaar in concurrentie gaan om de meest flexibele arbeidskracht te leveren. 
 
Veranderingen in het gedrag van ondernemingen zijn nodig, maar ook moeten overheden arbeiders het recht geven om lid te worden van een vakbond en collectief te onderhandelen en moeten ze arbeidswetten echt afdwingen. En consumenten zouden merken moeten steunen die naast leuke mode ook fatsoenlijke banen opleveren, aldus Adrie Papma. 
 
Oxfam International is een confederatie van twaalf ontwikkelingsorganisaties die in 120 landen werken. De confederatie bestaat uit: Oxfam America, Oxfam-in-Belgium, Oxfam Canada, Oxfam Community Aid Abroad (Australië, Oxfam Germany, Oxfam Great Britain, Oxfam Hong Kong, Intermon Oxfam (Spanje), Oxfam Ireland, Novib, Oxfam New Zealand and Oxfam Quebec. 
 
Zie ook : www.maketradefair.nl

Delen op facebook Delen op twitter Delen via NUjij