Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Dynamisch inhaalverbod voor vrachtwagens

RobzQ - dinsdag 20 januari 2004 - 16:20


0

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft besloten dit jaar twee proeven te starten met dynamische inhaalverboden voor vrachtwagens. Deze proeven worden gehouden op de A2 met drie rijstroken tussen Abcoude en Maarssen (Utrecht) en op de A2/A76 met twee rijstroken tussen Grathem en Kerensheide/Ten Eschen (Limburg).

De proef tussen Abcoude en Maarssen start eind 2004, de proef tussen Grathem en Kerensheide nog voor de zomer van 2004. Als het druk op deze snelwegen wordt, geven verkeersborden langs of boven de weg automatisch aan dat er een inhaalverbod voor vrachtwagens van kracht is. Daarnaast wordt een handhavingsproef gedaan door cameratoezicht op een snelweg met een bestaand statisch inhaalverbod. Hiervoor moet nog een snelweg worden aangewezen. 
 
Het doel van de proeven met het dynamisch inhaalverbod is om te kunnen beoordelen of de doorstroming van het verkeer verder wordt bevorderd en het een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid. Er worden proeven gedaan op twee- en driestrooks autosnelwegen om te bekijken of er verschillen zijn. 
De proef met het cameratoezicht op een van de andere snelwegen bekijkt of de handhaving van het inhaalverbod voor vrachtwagens op een effectieve en minder arbeidsintensieve manier gedaan kan worden. 
 
Op drukke snelwegen geldt al een inhaalverbod voor vrachtwagens. Soms geldt het inhaalverbod alleen in de spits, soms de hele dag. Het systeem bij de dynamische proeven maakt gebruik van de ’detectielussen’ in het wegdek die de hoeveelheid en snelheid van het verkeer meten. Boven een bepaald percentage verkeer, verschijnt automatisch het bord met het inhaalverbod voor vrachtwagens. Na afronding van de proeven wordt besloten hoe het inhaalverbod voor vrachtwagens verder wordt ontwikkeld.