Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Distributie kleine tijdschriften in de knel

RobzQ - maandag 24 november 2003 - 22:11


0

Voor zelfstandige uitgevers van kleine bladen zal de situatie op het gebied van de distributie eerder slechter dan beter worden. Gevreesd moet worden dat dit tevens de toekomstige pluriformiteit van de maatschappelijke nieuwsvoorziening ongunstig beïnvloedt.

Dit blijkt uit het zojuist verschenen rapport van een verkennend onderzoek dat het bureau De VriesHaselhoff, strategie- en bestuursadviseurs, in opdracht van het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft uitgevoerd naar de distributie van tijdschriften. De onderzoekers concluderen dat bladen wat betreft de thuisbezorging per post een gelijke toegang tot die distributiemogelijkheid ervaren, omdat TPG Post vrijwel alles wat haar wordt aangeboden bezorgt. Anders ligt het echter bij de losse verkoop, waar geen gelijke toegangskans voor alle persorganen bestaat. Los van de beperkte schapruimte zijn uitgevers in de praktijk aangewezen op slechts twee distributeurs (Aldipress en Betapress). Die zijn bovendien eigendom van twee grote uitgevers (Sanoma resp.Audax).


Deze distributeurs vervullen in de praktijk als intermediair een cruciale rol in de keuze welk tijdschrift in welk schap terecht komt. Kleine tijdschriften hebben hierbij niet de prioriteit. Bovendien blijkt dat vooral kleinere uitgevers vaak de financiën, de tijd en de deskundigheid missen om op professionele wijze zelf adequaat invulling te geven aan losse verkoop en marketing op dit gebied. Schapruimte ten behoeve van gedrukte media wordt ook steeds beperkter ten gunste van andere, meer rendabele producten.

Het verwerven van een positie in het schap wordt voor special interestbladen derhalve alleen maar moeilijker. Dit komt ook door de toename van het aantal titels onder meer door effectievere doelgroepmarketing. Een groot deel van de kleinere uitgevers zal derhalve niet of nauwelijks in staat zijn om de problemen op dit gebied zelf op te lossen. De onderzoekers komen tot de slotsom dat hier wellicht een taak voor het Bedrijfsfonds voor de Pers ligt, maar daarbij dient zich de vraag aan in welke gevallen en op welke manier.

Het Bedrijfsfonds zal zich hierover nader beraden en heeft het onderzoeksrapport inmiddels ter informatie aangeboden onder meer aan de staatssecretaris voor Cultuur en Media, het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Raad voor Cultuur.