Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Aantal verkeersdoden daalt licht in 2002

RobzQ - maandag 28 april 2003 - 11:12


0

In 2002 zijn 1066 personen om het leven gekomen in het verkeer. Het aantal verkeersdoden is in vergelijking met 2001 gedaald met 2%. De grootste daling deed zich dit jaar voor onder fietsers. Het aantal verkeersdoden onder motorrijders en brom- en snorfietsers is echter flink gestegen.

De daling met 2% was minder groot dan in 2001, toen het aantal verkeersdoden met 7% daalde. Sinds de jaren zeventig is het aantal verkeersdoden met gemiddeld 3% per jaar gedaald. Het aantal gewonden dat opgenomen werd in ziekenhuizen is ongeveer gelijk gebleven. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat.

Verkeer en Waterstaat wil het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden verder terugbrengen. Het ministerie heeft daarvoor verschillende maatregelen genomen. Zo is de dodehoekspiegel op vrachtwagens sinds dit jaar verplicht. Per 1 oktober van 2003 komt er een verbod op radardetectors om snelheidsovertredingen tegen te gaan. Met de ministeries van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties en Justitie worden jaarlijks afspraken gemaakt over verkeershandhaving.

Verder is in 1998 gestart met het startprogramma Duurzaam Veilig. Het Rijk subsidieert daarin provincie en gemeenten, de andere wegbeheerders, om wegen veiliger te maken. Het startprogramma richt zich op een samenhangend pakket van maatregelen op het gebied van infrastructuur, regelgeving, handhaving en educatie. De forse uitbreiding van het aantal 30 km-gebieden binnen en 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom en de invoering van bromfietsers op de rijbaan zijn onderdeel van dit programma. Ook in de komende jaren zal aan het Duurzaam Veilig programma worden gewerkt.

Kwetsbare verkeersdeelnemers

Ruim een derde van de verkeersdoden valt in de categorie kwetsbare verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers en brom/snorfietsers. Het aantal doden onder fietsers is in 2002 weliswaar gedaald, maar het aantal ziekenhuisgewonden is iets toegenomen. De nieuwe voorrangsregel rechts gaat voor is per 1 mei 2001 ingevoerd. Deze nieuwe regel is een gevolg van de uniformering van de voorrangsregels in Europa. Het was daarmee geen speciale verkeersveiligheidsmaatregel. Uit nader onderzoek van de AVV naar voorrang fietser van rechts is tot nu toe weinig effect gebleken van de nieuwe voorrangsregel op het aantal voorrangsongevallen.

In 2002 kwamen ruim 100 brom- en snorfietsers om in het verkeer. Dit is 26% meer dan in 2001. Het aantal doden komt daarmee op hetzelfde niveau als in 1999, het jaar dat bromfietsers op de rijbaan werd ingevoerd. Het risico voor een motorrijder om om te komen bij een ongeval of gewond te raken is per gereden kilometer bijna 15 keer groter dan voor inzittenden van een personenauto.

Enkele opvallende gegevens

- Het aandeel van jongeren in het totale aantal verkeersdoden is hoog. Ruim 30 procent van de verkeersdoden is tussen 15 en 30 jaar, terwijl deze leeftijdsgroep minder dan 20 procent van de bevolking uitmaakt.
- Driekwart van de verkeersdoden en ziekenhuisgewonden valt op wegen met een toegestane snelheid van 50 en 80 km per uur.
- Net als voorgaande jaren was bijna de helft van de verkeersdoden bestuurder of passagier van een personenauto.

- In de maand februari vielen ca. 45% meer verkeersdoden en werden ca. 30% meer gewonden in ziekenhuizen opgenomen dan in februari 2001. Deze toename kan te verklaren zijn door het zachte weer en de extreme regenval. Februari 2002 was de op een na warmste en natste februarimaand sinds 1901.