Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

LPF'er erkent onderhouds problemen NS

RobzQ - vrijdag 20 december 2002 - 19:14


0

Voor het eerst in jaren erkent een ministerie van Verkeer en Waterstaat, de LPF’er de Boer, dat het achterstallig onderhoud aan rails, wissels en bovenleiding groter is dan gedacht en wellicht extra investeringen vergt. Tot op heden, en in het bijzonder door ex-minister Netelenbos, werd altijd ontkent wat iedere Nederlander al lang wist; Het is een puinhoop!

Minister De Boer (Verkeer) heeft vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer geschreven dat "het probleem ten aanzien van het onderhoud op het spoor toch groter zou kunnen zijn dan wij dachten". Dit blijkt volgens hem uit een analyse van Railinfrabeheer en een andere vervolgstudie, die hij heeft laten uitvoeren. Hij wil de documenten echter nog niet vrijgeven, omdat hij op een 'second opinion' wacht. De Boer waarschuwt de Kamer in de brief dat investeringen in de aanleg van nieuw spoor de dupe kunnen worden als er extra geld nodig is voor onderhoud. Het Rijk is verantwoordelijk voor de staat van het spoor en heeft daardoor ook invloed op de vertragingen van de NS-treinen.
Vorig jaar schatte het bureau Twijnstra Gudde de onderhoudsachterstand op 1,4 miljard euro. Dit onderzoek was een opdracht van de Tweede Kamer, die ontevreden was over de informatievoorziening van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het departement nam de conclusie van Twijnstra Gudde niet over, maar noemde ook geen ander exact bedrag voor de onderhoudsachterstand.