Lid worden? Inloggen!

Deze website maakte gebruik van cookies. We gebruiken enkel functionele cookies die er zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van de website voor onze gebruikers te verbeteren. Wij maken GEEN gebruik van trackingcodes, of andere advertenties / marketing gerichte cookies. (Meer informatie). Klik op OK om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.

OK

Spanje verwijt Smit Tak olieramp

RobzQ - maandag 25 november 2002 - 13:29


0

Spanje heeft de schuld voor de olieramp door de ondergang van de tanker Prestige in de schoenen geschoven van de Nederlandse berger Smit. Volgens de Spaanse minister van milieu, Jaume Matas, is de enorme milieuvervuiling op zee en langs de kust van Galicië te wijten aan de bergingsmaatschappij.

De bewindsman zei zondag in het dagblad La Razón dat de Spaanse overheid niets valt te verwijten. De bergers lieten de olie wegstromen. Het besluit van de regering de Prestige zo ver mogelijk van de kust te laten slepen was kordaat, afgewogen en op basis van technisch en wetenschappelijk advies, aldus Matas. Volgens hem heeft de regering een ramp van nog veel grotere omvang voorkomen.

Spanje heeft de schuld voor de olieramp door de ondergang van de tanker Prestige in de schoenen geschoven van het Nederlandse bedrijf. Maar woordvoerder Lars Walder van Smit Internationale heeft maandagochtend gezegd dat er tot nu toe geen officiële aanklacht binnen is gekomen van de Spaanse regering. 'We verwachten die overigens ook niet te krijgen.' Volgens Walder treft Smit Internationale geen blaam voor wat er gebeurd is met de Prestige.

Walder zegt verder dat het project geen extra kosten heeft gebracht. 'Het klopt dat we op basis van no cure no pay naar Spanje zijn gegaan, maar het contract is in de tussentijd veranderd. We hebben geen verliezen geleden.'

Smit klaagde eerder dat Madrid om politieke redenen de zinkende tanker Prestige ver op zee liet slepen. De bergers hadden het schip liever naar een baai gesleept om in rustig water de olie over te pompen. 'Dan had er ook wel olie gelekt, maar gecontroleerd. Bovendien hadden we waarschijnlijk het schip kunnen redden.'